Algemene voorwaarden

 Algemene Voorwaarden Inhoudsopgave: 

1 — Defin­i­ties 

2 — Iden­titeit van de onderne­mer 

3 — Toepas­selijkheid 

4 — Het aan­bod 

5 — De overeenkomst 

6 — Her­roepingsrecht 

7 — Ver­plichtin­gen van de con­sument tij­dens de bedenk­ti­jd 

8 — Uitoe­fen­ing van het her­roepingsrecht door de con­sument en kosten daarvan

9 — Ver­plichtin­gen van de onderne­mer bij her­roeping 

10 — Uit­sluit­ing herroepingsrecht

11 — De pri­js 

12 — Nakom­ing en extra garantie

13 — Lev­er­ing en uitvo­er­ing 

14 — Duur­trans­ac­ties: duur, opzeg­ging en verlenging

15 — Betal­ing 

16 — Klacht­en­regeling 

17 — Geschillen 

18 — Aan­vul­lende of afwijk­ende bepalin­gen 

Artikel 1 — Definities 

In deze voor­waar­den wordt ver­staan onder: 

1. Aan­vul­lende overeenkomst: een overeenkomst waar­bij de con­sument pro­ducten, dig­i­tale inhoud en/of dien­sten ver­w­erft in ver­band met een overeenkomst op afs­tand en deze zak­en, dig­i­tale inhoud en/of dien­sten door de onderne­mer wor­den geleverd of door een derde par­tij op basis van een afspraak tussen die derde en de onderne­mer; 

2. Bedenk­ti­jd: de ter­mi­jn waarbin­nen de con­sument gebruik kan mak­en van zijn her­roepingsrecht; 

3. Con­sument: de natu­urlijke per­soon die niet han­delt voor doelein­den die ver­band houden met zijn handels‑, bedrijfs‑, ambachts- of beroep­s­ac­tiviteit; 

4. Dag: kalen­derdag; 

5. Dig­i­tale inhoud: gegevens die in dig­i­tale vorm gepro­duceerd en geleverd wor­den; 

6. Duurovereenkomst: een overeenkomst die strekt tot de regel­matige lev­er­ing van zak­en, dien­sten en/of dig­i­tale inhoud gedurende een bepaalde peri­ode; 

7. Duurzame gegevens­drager: elk hulp­mid­del — waaron­der ook begrepen e‑mail — dat de con­sument of onderne­mer in staat stelt om infor­matie die aan hem per­soon­lijk is gericht, op te slaan op een manier die toekom­stige raad­pleg­ing of gebruik gedurende een peri­ode die is afgestemd op het doel waar­voor de infor­matie is bestemd, en die ongewi­jzigde repro­duc­tie van de opges­la­gen infor­matie mogelijk maakt; 

8. Her­roepingsrecht: de mogelijkheid van de con­sument om bin­nen de bedenk­ti­jd af te zien van de overeenkomst op afs­tand; 

9. Onderne­mer: de natu­urlijke of rechtsper­soon die pro­ducten, (toe­gang tot) dig­i­tale inhoud en/of dien­sten op afs­tand aan con­sumenten aan­biedt; 

10. Overeenkomst op afs­tand: een overeenkomst die tussen de onderne­mer en de con­sument wordt ges­loten in het kad­er van een geor­gan­iseerd sys­teem voor verkoop op afs­tand van pro­ducten, dig­i­tale inhoud en/of dien­sten, waar­bij tot en met het sluiten van de overeenkomst uit­slui­tend of mede gebruik gemaakt wordt van één of meer tech­nieken voor com­mu­ni­catie op afs­tand; 

11. Mod­elfor­muli­er voor her­roeping: het in Bijlage I van deze voor­waar­den opgenomen Europese mod­elfor­muli­er voor her­roeping. Bijlage I hoeft niet ter beschikking te wor­den gesteld als de con­sument ter zake van zijn bestelling geen her­roepingsrecht heeft; 

12. Tech­niek voor com­mu­ni­catie op afs­tand: mid­del dat kan wor­den gebruikt voor het sluiten van een overeenkomst, zon­der dat con­sument en onderne­mer gelijk­ti­jdig in dezelfde ruimte hoeven te zijn samengekomen.

Artikel 2 — Identiteit van de ondernemer 

T‑SHRT. 

Schokker­haven 5, 8308 PX Nagele 

Tele­foon­num­mer: 06 3456 9121 

E‑mailadres: cntct@t‑shrt.nl 

KvK-num­mer: 67585175, BTW-num­mer: NL186710409B01 

Indi­en de activiteit van de onderne­mer is onder­wor­pen aan een rel­e­vant ver­gun­ning­s­telsel: de gegevens over de toezichthoudende autoriteit. 

Indi­en de onderne­mer een gere­gle­menteerd beroep uitoe­fent: 

- de beroepsv­erenig­ing of ‑organ­isatie waar­bij hij is aanges­loten; 

- de beroep­sti­tel, de plaats in de EU of de Europese Economis­che Ruimte waar deze is toegek­end; 

- een ver­wi­jz­ing naar de beroep­sregels die in Ned­er­land van toepass­ing zijn en aan­wi­jzin­gen waar en hoe deze beroep­sregels toe­ganke­lijk zijn. 

Artikel 3 — Toepasselijkheid 

1. Deze algemene voor­waar­den zijn van toepass­ing op elk aan­bod van de onderne­mer en op elke tot stand gekomen overeenkomst op afs­tand tussen onderne­mer en con­sument. 

2. Voor­dat de overeenkomst op afs­tand wordt ges­loten, wordt de tekst van deze algemene voor­waar­den aan de con­sument beschik­baar gesteld. Indi­en dit redelijk­er­wi­js niet mogelijk is, zal de onderne­mer voor­dat de overeenkomst op afs­tand wordt ges­loten, aangeven op welke wijze de algemene voor­waar­den bij de onderne­mer zijn in te zien en dat zij op ver­zoek van de con­sument zo spoedig mogelijk kosteloos wor­den toege­zon­den. 

3. Indi­en de overeenkomst op afs­tand elek­tro­n­isch wordt ges­loten, kan in afwijk­ing van het vorige lid en voor­dat de overeenkomst op afs­tand wordt ges­loten, de tekst van deze algemene voor­waar­den langs elek­tro­n­is­che weg aan de con­sument ter beschikking wor­den gesteld op zodanige wijze dat deze door de con­sument op een een­voudi­ge manier kan wor­den opges­la­gen op een duurzame gegevens­drager. Indi­en dit redelijk­er­wi­js niet mogelijk is, zal voor­dat de overeenkomst op afs­tand wordt ges­loten, wor­den aangegeven waar van de algemene voor­waar­den langs elek­tro­n­is­che weg kan wor­den ken­nisgenomen en dat zij op ver­zoek van de con­sument langs elek­tro­n­is­che weg of op andere wijze kosteloos zullen wor­den toege­zon­den. 

4. Voor het geval dat naast deze algemene voor­waar­den tevens spec­i­fieke prod­uct- of dien­sten­voor­waar­den van toepass­ing zijn, is het tweede en derde lid van overeenkom­stige toepass­ing en kan de con­sument zich in geval van tegen­stri­jdi­ge voor­waar­den steeds beroepen op de toepas­selijke bepal­ing die voor hem het meest gun­stig is. 

Artikel 4 — Het aanbod 

1. Indi­en een aan­bod een beperk­te geldighei­ds­du­ur heeft of onder voor­waar­den geschiedt, wordt dit nadrukke­lijk in het aan­bod ver­meld. 

2. Het aan­bod bevat een volledi­ge en nauwkeurige omschri­jv­ing van de aange­bo­den pro­ducten, dig­i­tale inhoud en/of dien­sten. De beschri­jv­ing is vol­doende gede­tailleerd om een goede beo­ordel­ing van het aan­bod door de con­sument mogelijk te mak­en. Als de onderne­mer gebruik maakt van afbeeldin­gen, zijn deze een waarhei­ds­getrouwe weer­gave van de aange­bo­den pro­ducten, dien­sten en/of dig­i­tale inhoud. Ken­nelijke ver­gissin­gen of ken­nelijke fouten in het aan­bod binden de onderne­mer niet. 

3. Elk aan­bod bevat zodanige infor­matie, dat voor de con­sument duidelijk is wat de recht­en en ver­plichtin­gen zijn, die aan de aan­vaard­ing van het aan­bod zijn ver­bon­den. 

Artikel 5 — De overeenkomst 

1. De overeenkomst komt, onder voor­be­houd van het bepaalde in lid 4, tot stand op het moment van aan­vaard­ing door de con­sument van het aan­bod en het vol­doen aan de daar­bij gestelde voor­waar­den. 

2. Indi­en de con­sument het aan­bod langs elek­tro­n­is­che weg heeft aan­vaard, beves­tigt de onderne­mer onver­wi­jld langs elek­tro­n­is­che weg de ont­vangst van de aan­vaard­ing van het aan­bod. Zolang de ont­vangst van deze aan­vaard­ing niet door de onderne­mer is beves­tigd, kan de con­sument de overeenkomst ont­binden. 

3. Indi­en de overeenkomst elek­tro­n­isch tot stand komt, tre­ft de onderne­mer passende tech­nis­che en organ­isatorische maa­trege­len ter beveilig­ing van de elek­tro­n­is­che over­dracht van data en zorgt hij voor een veilige webomgev­ing. Indi­en de con­sument elek­tro­n­isch kan betal­en, zal de onderne­mer daar­toe passende vei­lighei­ds­maa­trege­len in acht nemen.

4. De onderne­mer kan zich bin­nen wet­telijke kaders — op de hoogte stellen of de con­sument aan zijn betal­ingsver­plichtin­gen kan vol­doen, alsmede van al die feit­en en fac­toren die van belang zijn voor een ver­ant­wo­ord aan­gaan van de overeenkomst op afs­tand. Indi­en de onderne­mer op grond van dit onder­zoek goede gron­den heeft om de overeenkomst niet aan te gaan, is hij gerechtigd gemo­tiveerd een bestelling of aan­vraag te weigeren of aan de uitvo­er­ing bij­zon­dere voor­waar­den te verbinden. 

5. De onderne­mer zal uiter­lijk bij lev­er­ing van het prod­uct, de dienst of dig­i­tale inhoud aan de con­sument de vol­gende infor­matie, schriftelijk of op zodanige wijze dat deze door de con­sument op een toe­ganke­lijke manier kan wor­den opges­la­gen op een duurzame gegevens­drager, meesturen: 

a. het bezoekadres van de ves­tig­ing van de onderne­mer waar de con­sument met klacht­en terecht kan; 

b. de voor­waar­den waaron­der en de wijze waarop de con­sument van het her­roepingsrecht gebruik kan mak­en, dan wel een duidelijke meld­ing inza­ke het uit­ges­loten zijn van het her­roepingsrecht; 

c. de infor­matie over garanties en bestaande ser­vice na aankoop; 

d. de pri­js met inbe­grip van alle belastin­gen van het prod­uct, dienst of dig­i­tale inhoud; voor zover van toepass­ing de kosten van aflev­er­ing; en de wijze van betal­ing, aflev­er­ing of uitvo­er­ing van de overeenkomst op afs­tand; 

e. de vereis­ten voor opzeg­ging van de overeenkomst indi­en de overeenkomst een duur heeft van meer dan één jaar of van onbepaalde duur is; 

f. indi­en de con­sument een her­roepingsrecht heeft, het mod­elfor­muli­er voor her­roeping. 

6. In lev­er­ing. geval van een duur­trans­ac­tie is de bepal­ing in het vorige lid slechts van toepass­ing op de eerste 

Artikel 6 — Herroepingsrecht 

Bij pro­ducten: 

1. De con­sument kan een overeenkomst met betrekking tot de aankoop van een prod­uct gedurende een bedenk­ti­jd van min­i­maal 14 dagen zon­der opgave van rede­nen ont­binden. De onderne­mer mag de con­sument vra­gen naar de reden van her­roeping, maar deze niet tot opgave van zijn reden(en) ver­plicht­en. 

2. De in lid 1 genoemde bedenk­ti­jd gaat in op de dag nadat de con­sument, of een vooraf door de con­sument aangewezen derde, die niet de ver­vo­erder is, het prod­uct heeft ont­van­gen, of: 

a. als de con­sument in een­zelfde bestelling meerdere pro­ducten heeft besteld: de dag waarop de con­sument, of een door hem aangewezen derde, het laat­ste prod­uct heeft ont­van­gen. De onderne­mer mag, mits hij de con­sument hier vooraf­gaand aan het bestel­pro­ces op duidelijke wijze over heeft geïn­formeerd, een bestelling van meerdere pro­ducten met een ver­schil­lende lev­er­ti­jd weigeren. 

b. als de lev­er­ing van een prod­uct bestaat uit ver­schil­lende zendin­gen of onderde­len: de dag waarop de con­sument, of een door hem aangewezen derde, de laat­ste zend­ing of het laat­ste onderdeel heeft ont­van­gen; 

c. bij overeenkom­sten voor regel­matige lev­er­ing van pro­ducten gedurende een bepaalde peri­ode: de dag waarop de con­sument, of een door hem aangewezen derde, het eerste prod­uct heeft ont­van­gen. 

Bij dien­sten en dig­i­tale inhoud die niet op een mater­iële drager is geleverd: 

3. De con­sument kan een dien­sten­overeenkomst en een overeenkomst voor lev­er­ing van dig­i­tale inhoud die niet op een mater­iële drager is geleverd gedurende min­i­maal 14 dagen zon­der opgave van rede­nen ont­binden. De onderne­mer mag de con­sument vra­gen naar de reden van her­roeping, maar deze niet tot opgave van zijn reden(en) ver­plicht­en. 

4. De in lid 3 genoemde bedenk­ti­jd gaat in op de dag die vol­gt op het sluiten van de overeenkomst. 

Ver­lengde bedenk­ti­jd voor pro­ducten, dien­sten en dig­i­tale inhoud die niet op een mater­iële drager is geleverd bij niet informeren over her­roepingsrecht: 

5. Indi­en de onderne­mer de con­sument de wet­telijk ver­plichte infor­matie over het her­roepingsrecht of 

het mod­elfor­muli­er voor her­roeping niet heeft ver­strekt, loopt de bedenk­ti­jd af twaalf maan­den na het einde van de oor­spronke­lijke, overeenkom­stig de vorige leden van dit artikel vast­gestelde bedenk­ti­jd. 

6. Indi­en de onderne­mer de in het voor­gaande lid bedoelde infor­matie aan de con­sument heeft ver­strekt bin­nen twaalf maan­den na de ingangs­da­tum van de oor­spronke­lijke bedenk­ti­jd, ver­strijkt de bedenk­ti­jd 14 dagen na de dag waarop de con­sument die infor­matie heeft ontvangen.

Artikel 7 — Verplichtingen van de consument tijdens de bedenktijd 

1. Tij­dens de bedenk­ti­jd zal de con­sument zorgvuldig omgaan met het prod­uct en de ver­pakking. Hij zal het prod­uct slechts uit­pakken of gebruiken in de mate die nodig is om de aard, de ken­merken en de werk­ing van het prod­uct vast te stellen. Het uit­gangspunt hier­bij is dat de con­sument het prod­uct slechts mag hanteren en inspecteren zoals hij dat in een winkel zou mogen doen. 

2. De con­sument is alleen aansprake­lijk voor waarde­v­er­min­der­ing van het prod­uct die het gevolg is van een manier van omgaan met het prod­uct die verder gaat dan toeges­taan in lid 1. 

3. De con­sument is niet aansprake­lijk voor waarde­v­er­min­der­ing van het prod­uct als de onderne­mer hem niet voor of bij het sluiten van de overeenkomst alle wet­telijk ver­plichte infor­matie over het her­roepingsrecht heeft ver­strekt. 

Artikel 8 — Uitoefening van het herroepingsrecht door de consument en kosten daarvan 

1. Als de con­sument gebruik maakt van zijn her­roepingsrecht, meldt hij dit bin­nen de bedenk­ter­mi­jn door mid­del van het mod­elfor­muli­er voor her­roeping of op andere ondubbelzin­nige wijze aan de onderne­mer. 

2. Zo snel mogelijk, maar bin­nen 14 dagen vanaf de dag vol­gend op de in lid 1 bedoelde meld­ing, zendt de con­sument het prod­uct terug, of over­handigt hij dit aan (een gemachtigde van) de onderne­mer. Dit hoeft niet als de onderne­mer heeft aange­bo­den het prod­uct zelf af te halen. De con­sument heeft de terugzendter­mi­jn in elk geval in acht genomen als hij het prod­uct terugzendt voor­dat de bedenk­ti­jd is ver­streken. 

3. De con­sument zendt het prod­uct terug met alle geleverde toe­be­horen, indi­en redelijk­er­wi­js mogelijk in orig­inele staat en ver­pakking, en con­form de door de onderne­mer ver­strek­te redelijke en duidelijke instruc­ties. 

4. Het risi­co en de bewi­js­last voor de juiste en tijdi­ge uitoe­fen­ing van het her­roepingsrecht ligt bij de con­sument. 

5. De con­sument draagt de recht­streekse kosten van het terugzen­den van het prod­uct. Als de onderne­mer niet heeft gemeld dat de con­sument deze kosten moet dra­gen of als de onderne­mer aangeeft de kosten zelf te dra­gen, hoeft de con­sument de kosten voor terugzend­ing niet te dra­gen. 

6. Indi­en de con­sument her­roept na eerst uit­drukke­lijk te hebben ver­zocht dat de ver­richt­ing van de dienst of de lev­er­ing van gas, water of elek­triciteit die niet gereed voor verkoop zijn gemaakt in een beperkt vol­ume of bepaalde hoeveel­heid aan­vangt tij­dens de bedenk­ti­jd, is de con­sument de onderne­mer een bedrag ver­schuldigd dat evenredig is aan dat gedeelte van de verbin­te­nis dat door de onderne­mer is nagekomen op het moment van her­roeping, vergeleken met de volledi­ge nakom­ing van de verbin­te­nis. 

7. De con­sument draagt geen kosten voor de uitvo­er­ing van dien­sten of de lev­er­ing van water, gas of elek­triciteit, die niet gereed voor verkoop zijn gemaakt in een beperkt vol­ume of hoeveel­heid, of tot lev­er­ing van stadsver­warm­ing, indi­en: 

a. de onderne­mer de con­sument de wet­telijk ver­plichte infor­matie over het her­roepingsrecht, de kosten­ver­goed­ing bij her­roeping of het mod­elfor­muli­er voor her­roeping niet heeft ver­strekt, of; 

b. de con­sument niet uit­drukke­lijk om de aan­vang van de uitvo­er­ing van de dienst of lev­er­ing van gas, water, elek­triciteit of stadsver­warm­ing tij­dens de bedenk­ti­jd heeft ver­zocht. 

8. De con­sument draagt geen kosten voor de volledi­ge of gedeel­telijke lev­er­ing van niet op een mater­iële drager geleverde dig­i­tale inhoud, indi­en: 

a. hij vooraf­gaand aan de lev­er­ing ervan niet uit­drukke­lijk heeft ingestemd met het begin­nen van de nakom­ing van de overeenkomst voor het einde van de bedenk­ti­jd; 

b. hij niet heeft erk­end zijn her­roepingsrecht te ver­liezen bij het ver­lenen van zijn toestem­ming; of 

c. de onderne­mer heeft nage­lat­en deze verk­lar­ing van de con­sument te beves­ti­gen. 

9. Als de con­sument gebruik maakt van zijn her­roepingsrecht, wor­den alle aan­vul­lende overeenkom­sten van rechtswege ontbonden.

Artikel 9 — Verplichtingen van de ondernemer bij herroeping 

1. Als de onderne­mer de meld­ing van her­roeping door de con­sument op elek­tro­n­is­che wijze mogelijk maakt, stu­urt hij na ont­vangst van deze meld­ing onver­wi­jld een ont­vangst­beves­tig­ing. 

2. De onderne­mer ver­goedt alle betalin­gen van de con­sument, inclusief eventuele lev­er­ingskosten door de onderne­mer in reken­ing gebracht voor het gere­tourneerde prod­uct, onver­wi­jld doch bin­nen 14 dagen vol­gend op de dag waarop de con­sument hem de her­roeping meldt. Ten­z­ij de onderne­mer aan­biedt het prod­uct zelf af te halen, mag hij wacht­en met terug­be­tal­en tot hij het prod­uct heeft ont­van­gen of tot de con­sument aan­toont dat hij het prod­uct heeft terugge­zon­den, naar gelang welk tijd­stip eerder valt. 

3. De onderne­mer gebruikt voor terug­be­tal­ing het­zelfde betaalmid­del dat de con­sument heeft gebruikt, ten­z­ij de con­sument instemt met een andere meth­ode. De terug­be­tal­ing is kosteloos voor de con­sument. 

4. Als de con­sument heeft gekozen voor een duur­dere meth­ode van lev­er­ing dan de goed­koop­ste stan­daardlev­er­ing, hoeft de onderne­mer de bijkomende kosten voor de duur­dere meth­ode niet terug te betal­en. 

Artikel 10 — Uitsluiting herroepingsrecht 

De onderne­mer kan de navol­gende pro­ducten en dien­sten uit­sluiten van het her­roepingsrecht, maar alleen als de onderne­mer dit duidelijk bij het aan­bod, althans tijdig voor het sluiten van de overeenkomst, heeft ver­meld: 

1. Pro­ducten of dien­sten waar­van de pri­js gebon­den is aan schom­melin­gen op de finan­ciële markt waarop de onderne­mer geen invloed heeft en die zich bin­nen de her­roeping­ster­mi­jn kun­nen voor­doen; 

2. Overeenkom­sten die ges­loten zijn tij­dens een open­bare veil­ing. Onder een open­bare veil­ing wordt ver­staan een verkoop­meth­ode waar­bij pro­ducten, dig­i­tale inhoud en/of dien­sten door de onderne­mer wor­den aange­bo­den aan de con­sument die per­soon­lijk aan­wezig is of de mogelijkheid kri­jgt per­soon­lijk aan­wezig te zijn op de veil­ing, onder lei­d­ing van een veil­ing­meester, en waar­bij de suc­cesvolle bieder ver­plicht is de pro­ducten, dig­i­tale inhoud en/of dien­sten af te nemen; 

3. Dien­sten­overeenkom­sten, na volledi­ge uitvo­er­ing van de dienst, maar alleen als: 

a. de uitvo­er­ing is begonnen met uit­drukke­lijke vooraf­gaande instem­ming van de con­sument; en 

b. de con­sument heeft verk­laard dat hij zijn her­roepingsrecht ver­li­est zodra de onderne­mer de overeenkomst volledig heeft uit­gevo­erd; 

4. Pakke­treizen als bedoeld in artikel 7:500 BW en overeenkom­sten van per­so­n­en­ver­vo­er; 

5. Dien­sten­overeenkom­sten voor terbeschikking­stelling van accom­mo­datie, als in de overeenkomst een bepaalde datum of peri­ode van uitvo­er­ing is voorzien en anders dan voor woon­doelein­den, goed­eren­ver­vo­er, autover­hu­ur­di­en­sten en cater­ing; 

6. Overeenkom­sten met betrekking tot vri­jeti­jds­beste­d­ing, als in de overeenkomst een bepaalde datum of peri­ode van uitvo­er­ing daar­van is voorzien; 

7. Vol­gens spec­i­fi­caties van de con­sument ver­vaardigde pro­ducten, die niet gepre­fab­riceerd zijn en die wor­den ver­vaardigd op basis van een indi­vidu­ele keuze of besliss­ing van de con­sument, of die duidelijk voor een spec­i­fieke per­soon bestemd zijn; 

8. Pro­ducten die snel bed­er­ven of een beperk­te houd­baarheid hebben; 

9. Verzegelde pro­ducten die om rede­nen van gezond­hei­ds­bescherming of hygiëne niet geschikt zijn om te wor­den terugge­zon­den en waar­van de verzegeling na lev­er­ing is ver­bro­ken; 

10. Pro­ducten die na lev­er­ing door hun aard onher­roe­pelijk ver­mengd zijn met andere pro­ducten; 

11. Alco­holis­che dranken waar­van de pri­js is overeengekomen bij het sluiten van de overeenkomst, maar waar­van de lev­er­ing slechts kan plaatsvin­den na 30 dagen, en waar­van de werke­lijke waarde afhanke­lijk is van schom­melin­gen van de markt waarop de onderne­mer geen invloed heeft; 

12. Verzegelde audio‑, video-opna­men en com­put­er­pro­gram­matu­ur, waar­van de verzegeling na lev­er­ing is ver­bro­ken; 

13. Kran­ten, tijd­schriften of mag­a­zines, met uit­zon­der­ing van abon­nementen hierop; 

14. De lev­er­ing van dig­i­tale inhoud anders dan op een mater­iële drager, maar alleen als: 

a. de uitvo­er­ing is begonnen met uit­drukke­lijke vooraf­gaande instem­ming van de con­sument; en 

b. de con­sument heeft verk­laard dat hij hier­mee zijn her­roepingsrecht verliest.

Artikel 11 — De prijs 

1. Gedurende de in het aan­bod ver­melde geldighei­ds­du­ur wor­den de pri­jzen van de aange­bo­den pro­ducten en/of dien­sten niet ver­hoogd, behoudens pri­jswi­jzigin­gen als gevolg van veran­derin­gen in btw-tarieven. 

2. In afwijk­ing van het vorige lid kan de onderne­mer pro­ducten of dien­sten waar­van de pri­jzen gebon­den zijn aan schom­melin­gen op de finan­ciële markt en waar de onderne­mer geen invloed op heeft, met vari­abele pri­jzen aan­bieden. Deze gebon­den­heid aan schom­melin­gen en het feit dat eventueel ver­melde pri­jzen richt­pri­jzen zijn, wor­den bij het aan­bod ver­meld. 

3. Pri­jsver­hogin­gen bin­nen 3 maan­den na de tot­stand­kom­ing van de overeenkomst zijn alleen toeges­taan indi­en zij het gevolg zijn van wet­telijke regelin­gen of bepalin­gen. 

4. Pri­jsver­hogin­gen vanaf 3 maan­den na de tot­stand­kom­ing van de overeenkomst zijn alleen toeges­taan indi­en de onderne­mer dit bedongen heeft en: 

a. deze het gevolg zijn van wet­telijke regelin­gen of bepalin­gen; of 

b. de con­sument de bevoegdheid heeft de overeenkomst op te zeggen met ingang van de dag waarop de pri­jsver­hoging ingaat. 

5. De in het aan­bod van pro­ducten of dien­sten genoemde pri­jzen zijn inclusief btw. 

Artikel 12 — Nakoming overeenkomst en extra garantie 

1. De onderne­mer staat er voor in dat de pro­ducten en/of dien­sten vol­doen aan de overeenkomst, de in het aan­bod ver­melde spec­i­fi­caties, aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruik­baarheid en de op de datum van de tot­stand­kom­ing van de overeenkomst bestaande wet­telijke bepalin­gen en/of over­hei­dsvoorschriften. Indi­en overeengekomen staat de onderne­mer er tevens voor in dat het prod­uct geschikt is voor ander dan nor­maal gebruik. 

2. Een door de onderne­mer, diens toelever­anci­er, fab­rikant of impor­teur ver­strek­te extra garantie beperkt nim­mer de wet­telijke recht­en en vorderin­gen die de con­sument op grond van de overeenkomst tegen­over de onderne­mer kan doen gelden indi­en de onderne­mer is teko­rt­geschoten in de nakom­ing van zijn deel van de overeenkomst. 

3. Onder extra garantie wordt ver­staan iedere verbin­te­nis van de onderne­mer, diens toelever­anci­er, impor­teur of pro­du­cent waarin deze aan de con­sument bepaalde recht­en of vorderin­gen toekent die verder gaan dan waar­toe deze wet­telijk ver­plicht is in geval hij is teko­rt­geschoten in de nakom­ing van zijn deel van de overeenkomst. 

Artikel 13 — Levering en uitvoering 

1. De onderne­mer zal de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen bij het in ont­vangst nemen en bij de uitvo­er­ing van bestellin­gen van pro­ducten en bij de beo­ordel­ing van aan­vra­gen tot ver­len­ing van dien­sten. 

2. Als plaats van lev­er­ing geldt het adres dat de con­sument aan de onderne­mer ken­baar heeft gemaakt. 

3. Met inacht­ne­m­ing van het­geen hierover in artikel 4 van deze algemene voor­waar­den is ver­meld, zal de onderne­mer geac­cepteerde bestellin­gen met bek­wame spoed doch uiter­lijk bin­nen 30 dagen uitvo­eren, ten­z­ij een andere lev­er­ing­ster­mi­jn is overeengekomen. Indi­en de bezorg­ing ver­trag­ing ondervin­dt, of indi­en een bestelling niet dan wel slechts gedeel­telijk kan wor­den uit­gevo­erd, ont­vangt de con­sument hier­van uiter­lijk 30 dagen nadat hij de bestelling geplaatst heeft bericht. De con­sument heeft in dat geval het recht om de overeenkomst zon­der kosten te ont­binden en recht op eventuele schade­v­er­goed­ing. 

4. Na ont­bind­ing con­form het vorige lid zal de onderne­mer het bedrag dat de con­sument betaald heeft onver­wi­jld terug­be­tal­en. 

5. Het risi­co van beschadig­ing en/of ver­miss­ing van pro­ducten berust bij de onderne­mer tot het moment van bezorg­ing aan de con­sument of een vooraf aangewezen en aan de onderne­mer bek­end gemaak­te verte­gen­wo­ordi­ger, ten­z­ij uit­drukke­lijk anders is overeengekomen.

Artikel 14 — Duurtransacties: duur, opzegging en verlenging 

Opzeg­ging: 

1. De con­sument kan een overeenkomst die voor onbepaalde tijd is aange­gaan en die strekt tot het geregeld aflev­eren van pro­ducten (elek­triciteit daaron­der begrepen) of dien­sten, te allen tijde opzeggen met inacht­ne­m­ing van daar­toe overeengekomen opzeg­gingsregels en een opzegter­mi­jn van ten hoog­ste één maand. 

2. De con­sument kan een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aange­gaan en die strekt tot het geregeld aflev­eren van pro­ducten (elek­triciteit daaron­der begrepen) of dien­sten, te allen tijde tegen het einde van de bepaalde duur opzeggen met inacht­ne­m­ing van daar­toe overeengekomen opzeg­gingsregels en een opzegter­mi­jn van ten hoog­ste één maand. 

3. De con­sument kan de in de vorige leden genoemde overeenkom­sten: 

- te allen tijde opzeggen en niet beperkt wor­den tot opzeg­ging op een bepaald tijd­stip of in een bepaalde peri­ode; 

- ten­min­ste opzeggen op dezelfde wijze als zij door hem zijn aange­gaan; 

- alti­jd opzeggen met dezelfde opzegter­mi­jn als de onderne­mer voor zichzelf heeft bedongen. 

Ver­leng­ing: 

4. Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aange­gaan en die strekt tot het geregeld aflev­eren van pro­ducten (elek­triciteit daaron­der begrepen) of dien­sten, mag niet stilzwi­j­gend wor­den ver­lengd of vernieuwd voor een bepaalde duur. 

5. In afwijk­ing van het vorige lid mag een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aange­gaan en die strekt tot het geregeld aflev­eren van dag- nieuws- en week­bladen en tijd­schriften stilzwi­j­gend wor­den ver­lengd voor een bepaalde duur van max­i­maal drie maan­den, als de con­sument deze ver­lengde overeenkomst tegen het einde van de ver­leng­ing kan opzeggen met een opzegter­mi­jn van ten hoog­ste één maand. 

6. Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aange­gaan en die strekt tot het geregeld aflev­eren van pro­ducten of dien­sten, mag alleen stilzwi­j­gend voor onbepaalde duur wor­den ver­lengd als de con­sument te allen tijde mag opzeggen met een opzegter­mi­jn van ten hoog­ste één maand. De opzegter­mi­jn is ten hoog­ste drie maan­den in geval de overeenkomst strekt tot het geregeld, maar min­der dan een­maal per maand, aflev­eren van dag‑, nieuws- en week­bladen en tijd­schriften. 

7. Een overeenkomst met beperk­te duur tot het geregeld ter ken­nis­mak­ing aflev­eren van dag‑, nieuws- en week­bladen en tijd­schriften (proef- of ken­nis­mak­ingsabon­nement) wordt niet stilzwi­j­gend voort­gezet en eindigt automa­tisch na afloop van de proef- of ken­nis­mak­ingspe­ri­ode. 

Duur: 

8. Als een overeenkomst een duur van meer dan een jaar heeft, mag de con­sument na een jaar de overeenkomst te allen tijde met een opzegter­mi­jn van ten hoog­ste één maand opzeggen, ten­z­ij de redelijkheid en bil­lijkheid zich tegen opzeg­ging vóór het einde van de overeengekomen duur verzetten. 

Artikel 15 — Betaling 

1. Voor zover niet anders is bepaald in de overeenkomst of aan­vul­lende voor­waar­den, dienen de door de con­sument ver­schuldigde bedra­gen te wor­den voldaan bin­nen 14 dagen na het ingaan van de bedenk­ter­mi­jn, of bij het ont­breken van een bedenk­ter­mi­jn bin­nen 14 dagen na het sluiten van de overeenkomst. In geval van een overeenkomst tot het ver­lenen van een dienst, vangt deze ter­mi­jn aan op de dag nadat de con­sument de beves­tig­ing van de overeenkomst heeft ont­van­gen. 

2. Bij de verkoop van pro­ducten aan con­sumenten mag de con­sument in algemene voor­waar­den nim­mer ver­plicht wor­den tot vooruit­be­tal­ing van meer dan 50%. Wan­neer vooruit­be­tal­ing is bedongen, kan de con­sument geen enkel recht doen gelden aan­gaande de uitvo­er­ing van de des­be­tr­e­f­fende bestelling of dienst(en), alvorens de bedongen vooruit­be­tal­ing heeft plaats­gevon­den. 

3. De con­sument heeft de plicht om onjuis­the­den in ver­strek­te of ver­melde betaal­gegevens onver­wi­jld aan de onderne­mer te melden. 

4. Indi­en de con­sument niet tijdig aan zijn betalingsverplichting(en) vol­doet, is deze, nadat hij door de onderne­mer is gewezen op de te late betal­ing en de onderne­mer de con­sument een ter­mi­jn van 14 dagen heeft gegund om alsnog aan zijn betal­ingsver­plichtin­gen te vol­doen, na het uit­bli­jven van betal­ing bin­nen deze 14-dagen-ter­mi­jn, over het nog ver­schuldigde bedrag de wet­telijke rente ver­schuldigd en is de onderne­mer gerechtigd de door hem gemaak­te buiten­gerechtelijke incas­sokosten in reken­ing te bren­gen. Deze incas­sokosten bedra­gen max­i­maal: 15% over open­staande bedra­gen tot € 2.500,-; 10% over de daaropvol­gende € 2.500,- en 5% over de vol­gende € 5.000,- met een min­i­mum van € 40,-. De onderne­mer kan ten voordele van de con­sument afwijken van genoemde bedra­gen en percentages.

Artikel 16 — Klachtenregeling 

1. De onderne­mer beschikt over een vol­doende bek­end gemaak­te klacht­en­pro­ce­dure en behan­delt de klacht overeenkom­stig deze klacht­en­pro­ce­dure. 

2. Klacht­en over de uitvo­er­ing van de overeenkomst moeten bin­nen bek­wame tijd nadat de con­sument de gebreken heeft gecon­sta­teerd, volledig en duidelijk omschreven wor­den inge­di­end bij de onderne­mer. 

3. Bij de onderne­mer inge­di­ende klacht­en wor­den bin­nen een ter­mi­jn van 14 dagen gerek­end vanaf de datum van ont­vangst beant­wo­ord. Als een klacht een voorzien­baar lan­gere ver­w­erk­ingsti­jd vraagt, wordt door de onderne­mer bin­nen de ter­mi­jn van 14 dagen geant­wo­ord met een bericht van ont­vangst en een indi­catie wan­neer de con­sument een meer uitvo­erig antwo­ord kan verwacht­en. 

4. De con­sument dient de onderne­mer in ieder geval 4 weken de tijd te geven om de klacht in onder­ling over­leg op te lossen. Na deze ter­mi­jn ontstaat een geschil dat vat­baar is voor de geschil­len­regeling. 

Artikel 17 — Geschillen 

1. Op overeenkom­sten tussen de onderne­mer en de con­sument waarop deze algemene voor­waar­den betrekking hebben, is uit­slui­tend Ned­er­lands recht van toepass­ing. 

Artikel 18 — Aanvullende of afwijkende bepalingen 

Aan­vul­lende dan wel van deze algemene voor­waar­den afwijk­ende bepalin­gen mogen niet ten nadele van de con­sument zijn en dienen schriftelijk te wor­den vast­gelegd dan wel op zodanige wijze dat deze door de con­sument op een toe­ganke­lijke manier kun­nen wor­den opges­la­gen op een duurzame gegevensdrager.

Bijlage I: Modelformulier voor herroeping 

Mod­elfor­muli­er voor her­roeping 

(dit for­muli­er alleen invullen en terugzen­den wan­neer u de overeenkomst wilt her­roepen) 

- Aan: [ naam onderne­mer] 

[ geografisch adres onderne­mer]  [ faxnum­mer onderne­mer, indi­en beschik­baar]  [ e‑mailadres of elek­tro­n­isch adres van onderne­mer] 

- Ik/Wij* deel/delen* u hier­bij mede, dat ik/wij* onze overeenkomst betr­e­f­fende 

de verkoop van de vol­gende pro­ducten: [aan­duid­ing prod­uct]* 

de lev­er­ing van de vol­gende dig­i­tale inhoud: [aan­duid­ing dig­i­tale inhoud]* 

de ver­richt­ing van de vol­gende dienst: [aan­duid­ing dienst]*, 

herroep/herroepen* 

- Besteld op*/ontvangen op* [datum bestelling bij dien­sten of ont­vangst bij pro­ducten] 

- [Naam consumenten(en)] 

- [Adres consument(en)] 

- [Handteken­ing consument(en)] (alleen wan­neer dit for­muli­er op papi­er wordt inge­di­end) 

* Doorhalen wat niet van toepass­ing is of invullen wat van toepass­ing is.